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日本庭園       The japanese gardens

「直方谷尾美術館」福岡県・“Nogata Tanio Art Museum “Fukuoka Prefecture

2023.04.22 12:08

直方谷尾美術館・茶室 「鉄牛庵/てつぎゅうあん」 福岡県直方市

日本の産業革命をエネルギーである石炭で支えた福岡県直方市に昭和前期に建てられた旧奥野医院の病院棟(洋館)、大正時代に建てられた旧奥野家住宅主屋(和館)などからなる国登録有形文化財。1992年、奥野医院は明治屋産業の創業者・故谷尾欽也の所有となり私立美術館として開館、その後、建物・コレクションすべてが直方市に寄付され現在は市立「直方谷尾美術館」として運営されている。

その細長い敷地の東奥に、奥野医院時代に建てられた茶室「鉄牛庵・てつぎゅうあん」昭和16年建築、がある。茶室は木造平屋建、瓦葺、建築面積42㎡。総じて数寄屋造りで内部天井は網代貼り、屋根は切妻で、東側が一段高く、続く西側は「むくり屋根」で一段低い。どちらの屋根も波型の軽量瓦を敷いた桟瓦葺(さんかわらぶき)。貴人口の上の庇は銅板葺き。主な外壁は荒壁土と仕上げ塗りの中間に用いる中塗土を仕上げ剤とする侘びた風情の中塗り仕上げ、一部 白漆喰仕上げとなっている。

平面は東奥に小間・四畳半の茶室・その西に水屋、さらに西に屋内に設けた腰掛待合を直列させている。現在は美術館として待ち合いまで土足で歩けるが水屋に入る手前で靴を脱ぎ茶室へあがる。この待合は1998年に増設された通路で新館とつながっている。

茶室には躙口の他に貴人口も設けられ武家のお点前にも対応している。また待合の2つの窓は施主の茶の湯に関する深い造詣と、気取らない趣味の良さを感じさせる。これらの窓の外にも中庭があり大きな山灯籠が見える。渡り廊下の窓には大正建築当時の「結霜ガラス」をはじめとする数種類の古い板ガラスがはめ込まれている。

茶室の南側には露地が控えている。庭の広さは目測で100㎡ほどだろうか。露地は東を築山で、西南北を建物で囲まれた坪庭である。1998年に新館が建設された際、露地の西に面する和館の仏間の縁側が改装されて新館と茶室エリアをむすぶ連絡通路になった。この連絡通路の露地に面する窓は現在ではアルミサッシに換えられているが、元々は近代和風建築に特徴的なガラス障子の掃き出し窓だったはずで、そこから露地に出入り可能であった。現在もサッシの外側に靴脱ぎ石が残されており、その先には飛び石が露地を斜めに横切って茶室へと続いている。つまりそれが茶室へあがるための正式なルートである。また、この露地は仏間から眺めることを前提にしていたので、本来は仏間の廊下であった新館通路からの景観が最も美しい。まず前景には丸い「タマモノ仕立て」の低木類をおき、中景はやや大きなツツジや「タマモノ散らし」「生け垣」などに仕立てた中型の常緑樹を、そして後景である築山の上には高木のモッコクがそびえ立っており、セオリー通りの前景・中景・後景のバランスのとれた秀逸な庭園景観である。また築山があるおかげで小さいながらダイナミックなスケール観のある庭ともいえるだろう。石造景物は明治大正期に流行した利久型灯籠・中小2基が据えられている。その意味においては茶室より露地の作庭の方が早いのかもしれず、既存の庭を後から建てた茶室の露地として兼用したのかもしれない。生け垣の陰の目立たない場所に丸い自然石に水穴を掘った手水鉢を据えた蹲があり、その後ろの葉蘭の植え込みに荒く削られ丸い穴が空いた角柱が一つ立てられ、手洗いの外の竹縁の先に円柱状の「橋杭型」縁先手水鉢が置かれている。築山に積み上げられた石積みは大変魅力的なので植栽の剪定をしてもう少し石積みが見えるようにしてもらえたら個人的には有り難い。

また、茶室や露地だけでなく洋館も素晴らしい。外観はタイル張りでモダニズムを基調としているが、玄関正面には装飾があり古代ギリシアのイオニア式とコリント式の柱頭を合体させたコンポジット式オーダーが古典的な美を添えている。また、美術館に改装された際、新たに玄関に付け加えられたアールヌーボー様式のガラス庇もこの建物が刻んだ歴史の一部となり違和感なく溶け込んでいる。玄関扉上の横長の窓にはブドウの蔦にとまる小鳥たちのステンドグラスがはめ込まれモダンでありながらも慎ましく優しい趣と彩りを添えている。玄関内部も白亜のコリント式オーダーなどギリシア装飾が施され品格高い。また半円形のプランを持つモダンな応接室にはかってそこで弾かれていたドイツ・ベヒシュタインのピアノが置かれ、かって炭鉱で繁栄した筑豊・直方に大変洗練された文化があったことを今に伝えており往時のハイカラな暮らしを偲ぶことができる。

◼︎名称:直方谷尾美術館・茶室 「鉄牛庵」

◼︎住所:福岡県直方市殿町10-35 

◼︎TEL: 0949-22-0038

◼︎入館料:有料(事前に問い合わせ)

◼︎公開時間:9:30~17:30(入館は17:00まで)

◼︎休館日:毎週月曜日(月曜が祝日の場合は開館)年末年始、展示替えなどで臨時休館もあり事前に問い合わせのこと。

◼︎駐車場:有り(無料)

◼︎アクセス:JR直方駅から徒歩15分

Nogata Tanio Art Museum / Tea Room "Tetsugyu An" Nogata City, Fukuoka Prefecture

A nationally registered tangible cultural property consisting of the hospital building of the former Okuno Clinic (Western-style building) built in the early Showa period and the main building of the former Okuno family residence (Japanese-style building) built in the Taisho period. In 1992, Okuno Clinic became the property of the late Kinya Tanio, the founder of Meidi-ya Sangyo, and opened as a private art museum. Currently, the museum, including the building collection, is donated to Nogata City and is operated as the municipal ``Nogata Tanio Art Museum''.

In the east of the long and narrow site, there is a teahouse "Tetsugyuan" built during the Okuno Clinic era. And there is a roji on the south side. The teahouse is a one-storied wooden building with a tiled roof and a building area of 42 square meters. It is generally built in Sukiya-zukuri style, with a gabled roof that is higher on the east side and lower on the west side with a mukuri roof. Both roofs are sankawarabuki with corrugated lightweight roof tiles. The main outer wall is "Nakanuri shiage", which has a rustic atmosphere and is finished with lacquer that is used between rough wall soil and finishing coating.

The tea house is a group of buildings, and the floor plan has three rooms in series. First of all, there is a four-and-a-half tatami mat tea room in the east, Mizuya (kitchen sink) to the west, and Kosikake machiai (waiting area with benches) to the west. What is interesting is that Koshikakemachiai, which should normally be outdoors, is indoors. Since it is now an art museum, we can walk to the waiting area in our shoes, but we have to take off our shoes before entering Mizuya. This indoor Koshikakemachiai is connected to the Japanese-style building by a corridor.

In addition to the nijiriguchi, a small entrance that is unique to wabicha, the tea room also has a kininguchi that allows guests to enter and exit while standing, and is also compatible with samurai tea ceremonies. The ceiling is Ajiro bari, which is made by slicing wood thinly like paper and knitting it into a sheet.

The two windows in the waiting room show the owner's deep knowledge of the tea ceremony and his unpretentious taste. There is also a courtyard outside these windows and you can see a large mountain lantern.

Several types of old plate glass, including frosted glass from the Taisho period, are installed in the windows of the connecting corridor.

The size of the Roji garden is about 100 square meters or more by eye measurement. If you want to see this garden, it is best to see it from the new building connecting passageway. First, in the foreground of the garden, there are shrubs pruned into tamamono spheres. In the middle, there are azaleas pruned larger than the foreground, hedges in front of the entrance to the tea room, and tall trees on top of the artificial hill in the background. It is an excellent garden landscape that is well-balanced and faithful to the theory of the front, middle, and background.

In addition to the tea room, the Western-style building built in the early Showa period is also a valuable architectural cultural heritage. The exterior of the Western-style building is tiled and is based on modernism, but the front of the entrance is decorated, and the composite order that combines the Ionic and Corinthian capitals adds a classic beauty. The art nouveau glass eaves that were added to the entrance when it was converted into a museum are also part of the history of this building. The oblong window above the entrance door is a stained glass of birds playing on the vines of grapes. It is modern and simple, but adds a gentle taste and color to the building. The interior of the entrance is also decorated with Greek decorations such as chalk Corinthian orders. A modern drawing room with a semi-circular plan houses an old German Bechstein piano. They are valuable materials that tell us today that Chikuho and Nogata, which prospered in the coal mines that were indispensable when Japan followed the British in creating the industrial revolution for the first time in Asia, had a very sophisticated culture.

◼︎Name: Nogata Tanio Art Museum/Tea Room “Tetsugyuan”

◼︎Address: 10-35 Tonomachi, Nogata City, Fukuoka Prefecture

◼︎TEL: 0949-22-0038

◼︎Admission fee: Paid (inquire in advance)

◼︎Public hours: 9:30~17:30 (admission until 17:00)

◼︎Closed: Mondays (open if Monday is a holiday), year-end and New Year holidays, temporary closures due to exhibition changes, etc. Please inquire in advance.

◼︎Parking: Available (free)

◼︎Access: 15-minute walk from JR Nogata Station