Only フジコさん @東京国際フォーラム
昨日は、今年2回目のフジコ・ヘミングさんのピアノコンサートへ。東京国際フォーラムでのコンサートははじめてです。今回の座席は、前から5列目のセンターで、ちょうど手は見えないのですが、お顔も衣装もよく見える席でした。
いつものように会場が暗くなって、フジコさんが歩行器で舞台へ。前回は最初に「今日は体調がすぐれないので、申し訳ありません」とお話されていましたが、今日はお元気のご様子で、ほっとしました。
最近はだいたいいつものプログラムになります。なので、フジコさんの調子もわかってしまいます。今回も曲と曲の間にちょっと手が痛そうで、曲を弾き始めるのに、少しの気合を入れているようにも見えました。ほとんど目をつぶって弾かれています。たまにミスタッチも出てしまうお歳ですが、「間違ってもいいじゃない。機械じゃないんだから」とおっしゃるのがフジコさん。それでも絶対に止まることはありません。
そのうえ観客の楽しみは、衣装です。前半は、ブラックドレス。レース柄と、ふわっとしたボリューミーなスカートでした。パンツも履かれているのですが、網タイツのような…。結構すごい組み合わせです。ペダルを踏むために、膝までまくり上げていらっしゃいました。背中には、ファーがあしらわれています。天使のようです。そして、ゴールドヘアーに、黒とゴールドの縁のあるの大きなバレッタ。フジコバランスとでもいうのでしょうか!こんな個性的な衣装のピアニストは、フジコさんだけですね。
フジコさんの音色は、大きな音は出せない代わりに、優しい音が会場に響き渡ります。東京国際フォーラムの音もいい感じです。私の隣に高校生とそのお母さんが座っていて、お母さんのほうは、ハンカチを全部広げて、身を乗り出して、ハンカチで涙をぬぐいながら鑑賞されていました。あそこまで泣けてしまうのはどうしてなんだろうか? フジコさんの音で涙する人はたくさんいらっしゃいますが、まだ私はそこまでの境地に到達していないようです。(笑)でもいつか、分かる気がするので、また次のコンサートも行きたいです。前半の最後は、ショパンの『幻想即興曲』でした!この曲大好きです。
後半は、ステージがぱっと明るくなる、カラフルな着物のようなお衣装でした!会場にも光が照らされているように感じるほど神々しい。イラストにしてみました。
こんなにもファンのことを考えてくださっているなんて! どこの会場へ行っても、その場がすぐにフジコさんワールドになります。いつも大きな拍手となるリストの『ハンガリー狂詩曲』。今回もこの曲が一番長い拍手が巻き起こりました!
ラストは、ラ・カンパネラ。そしてアンコールもありました。体調が良いのかもしれません! しかし「私の年になると手が痛くなります」とおっしゃっていました。(笑) トルコ行進曲とトロイメライです。「ブラボー」と声が聴こえます。ただ一人くらいしか言っていないので、私はまだブラボーデビューはできないですが。いつか言ってみたい。(笑)
会場は大拍手に包まれ、フジコさんはいつものように、会場の私たちに手を振ってくれました。そしてこちらも手を振って…。と思ったら、一人の白髪の女性が、舞台のほうに歩いてきて、フジコさんに握手を求めているではないですが!フジコさんは歩行器ながら、少しかがんで、握手に応じていました。その女性の前に出てくる勇気、もしくは、フジコさんからパワーを貰いたいほど、悩んでいらっしゃるのか…。でも、ファンとしてはフジコさんのやさしさを感じられて、素敵に幕を閉じました。
フジコさんの生き様! 本当に尊敬です。今年は世界各地も飛び回っておられるので、お元気であることを祈ります。パンフレットと共に、12月の東京でのコンサートのビラが入っていました。フジコさん、91歳になる頃です。2023年の締めに絶対行こうと思います!
Subject: Only Fujiko-san @ Tokyo International Forum
Date: 2023.05.02 20:42
Yesterday, I attended my second Fujiko Hemming piano concert of the year. It was my first time at a concert at the Tokyo International Forum. My seat this time was in the center, five rows from the front. I couldn’t quite see her hands, but her face and outfit were clearly visible.
As usual, the venue darkened, and Ms. Hemming walked onto the stage with her walker. Last time, she began by apologizing for not feeling well, but today she seemed to be in good spirits, which was a relief.
The program has become quite predictable, so I can tell how she’s feeling. This time, it seemed she was in a bit of pain between pieces, gathering a little courage before starting each one. She played mostly with her eyes closed. Despite her age, she does make some mistakes, but as Fujiko-san says, “It’s okay to make mistakes. I’m not a machine.” She never stops playing, though.
The audience also enjoys her outfits. In the first half, she wore a black dress with a lace pattern and a voluminous skirt. She wore pants underneath, which seemed like fishnet tights—a quite spectacular combination. She had rolled them up to her knees to press the pedals. Her back was adorned with fur, making her look like an angel. And with golden hair, she wore a large barrette with black and gold trim. Only Fujiko-san could pull off such a distinctive style!
Her tone is gentle, filling the hall with soft sounds that the Tokyo International Forum’s acoustics complement well. Next to me, a high school student and her mother were seated; the mother was so moved she spread her handkerchief out completely, leaning forward and wiping her tears as she watched. I wonder why some people are moved to tears by Fujiko-san’s playing? Many do cry, but I have not reached that point yet (haha). However, I feel I might understand someday and look forward to attending her next concert. The first half ended with Chopin’s “Fantaisie-Impromptu,” a piece I adore.
The second half featured a bright stage with Fujiko-san in a colorful kimono-like outfit! It felt as if the venue itself was illuminated by divine light. I even made an illustration of it.
It’s amazing how she considers her fans! No matter where she performs, the place immediately becomes Fujiko-san’s world. Liszt’s “Hungarian Rhapsody” always receives the longest applause. The final piece was “La Campanella,” and there was an encore. She seems to be in good health, though she laughed, saying, “At my age, my hands do hurt.” The encore pieces were the “Turkish March” and “Träumerei.” You could hear someone shouting “Bravo!”—I’m not ready to make my ‘Bravo’ debut yet, but maybe one day (haha).
The concert ended with a thunderous applause, and Fujiko-san, as usual, waved to us in the audience. As I was about to wave back, an elderly woman with white hair approached the stage to shake hands with Fujiko-san. Despite using a walker, Fujiko-san leaned over slightly to accommodate the handshake. It takes courage to step forward like that woman did, perhaps seeking strength from Fujiko-san during a troubling time. As a fan, it was a beautiful way to end the evening.
Fujiko-san’s way of living is truly admirable. As she continues to tour the world, I hope she remains healthy. Along with the brochure, there was a flyer for her concert in Tokyo this December—she’ll be 91 by then. I’m definitely planning to attend—it’ll be a perfect end to 2023!