料理研究家 桑原奈津子さんとキップル、クロ、小鉄
台風一過の青空が広がる日。晴れて良かったですねと笑顔で出迎えてくれたのは、雑誌や書籍で活躍する料理研究家の桑原奈津子さん。保護犬の存在と雑種犬の魅力を広めるために始めた自身のツイッターが人気を博し「パンといっぴき」「パンといっぴき 2」(バイインターナショナル)という著書も手がけました。
そんな彼女と暮らすのは、白い犬のキップルちゃんと、黒猫のクロちゃん、白黒ハチワレ模様の猫小鉄ちゃん。突然の来客に隠れてしまったクロちゃんと、少しだけ私たちに興味を示してくれた残りの2匹。子供のころから動物と暮らしたいと願っていた桑原さんに、今のその暮らしについて伺うと、穏やかに、優しい口調で語ってくれました。
人気のない雑種犬。
―桑原さんのうちには犬が1匹、猫が2匹いますが、最初に飼い始めたのはどの子ですか?
犬のキップルで、9年位前(2006年)に飼い始めました。今の一戸建てに引っ越すタイミングで、犬が飼える環境になったのでウェブサイトの「いつでも里親募集中」で探したんです。
――飼い主のいない犬と猫の里親を探すサイトですか?
はい。そのサイトにはボランティア団体や個人が、里親を探している犬や猫を地域ごとに分けて掲載しているんです。キップルは沖縄の団体が関東地域のページに載せていて。沖縄生まれの雑種なんです。
―桑原さんが犬を探したときの条件や希望は何かあったのでしょうか。
大きさだけは抱えられるくらいを基準にしていました。というのも私たち夫婦が車を持っていないので。それ以外は色も形も気にせず。あと”雑種”というのも決めていました。
―なぜ雑種がいいと思っていたのですか?
里親募集の犬の中でも、雑種の成犬がいちばん人気がないと聞いていたからなんです。私は犬種へのこだわりはなかったので、いちばん貰われにくい雑種にしようと。結局、成犬じゃなくて生後3ヶ月半のキップルが気になっちゃったのですが。
―決め手は何だったのでしょうか。
雰囲気です。醸し出す雰囲気がなにこの子っ!?って感じで独特でした。生後3ヶ月半なのにどこか宇宙人ぽく、変わっていて(笑)。いわゆる典型的な”かわいい”ではなくて、私たちにとってのかわいさがあったんです。
―桑原さんは今まで犬を飼った経験があったのですか?
はい。私が中学校1年生のころ、実家で飼っていました。私は物心がついたときから、犬が大好きで、ずーっと犬と暮らしたいと思っていたんです。でも転勤の多い親だったので飼うことができず、中1のときに初めて。
―キップルは桑原さんにとって2代目というわけですね。以前はどんな種類の犬を飼われていたのですか?
黒い柴犬です。犬を飼うことになったとき母親は「保健所から貰うのがいいんじゃない?」と私に言っていたんですが、柴犬専門のブリーダーから貰ったんです。当時は常に保健所に犬がいるわけではなく、子供だった私もすごく急いで欲しがってしまったものだから。そのときの母の言葉が、大人になってからもずっと心に残っていました。
庭に遊びにきた野良猫のクロ。
―それで里親募集サイトで探されたんですね。次に猫のクロが加わります。
クロはある日、庭に現れるようになったんです。気になってはいたんですが、そのときうちにはキップルより前から飼っていたオカメインコがいて。鳥と猫の同居は難しいだろうと考えて、数ヶ月はクロが来たらおやつをあげる、という距離感で見守っていました。
―クロはもともと野良猫だったんですね。
はい。この近辺って野良猫が多いんですよ。でも、たまに見かける子がある日裏庭で死んでしまっているのを見つけたりもしていて。外猫の生活が厳しいことはわかっていたので、クロを冬になる前に保護したんです。たとえ我が家で飼えなくても、飼い主を探そうと思って。
―飼い主探しはいかがだったのですか?
いざ家に入れてみたら、クロは警戒心がとても強く、私が触れるようになるまで4ヶ月半もかかったんですよ。あまりにも人に慣れない猫なので、飼い主探しは難しいかなと感じました。それでそのままうちで飼うことにしたんです。だいたい5年前なので2010年ころ。動物病院の診察によると、保護したときのクロは生後10ヶ月くらいでした。
―鳥と猫の関係は大丈夫だったのでしょうか。
インコは、クロを保護してしばらくして寿命で死んでしまったんです。それ以来、クロも自由に部屋をうろうろするようになりました。
―突然、猫のクロが来て、キップルはどんな様子でしたか?
キップルはもともと猫好きで、お散歩中に猫を見かけても「遊びたいな!」というくらいに。だからクロに対しても友好的でした。でもクロはキップルが遊ぼうって誘ってもシャー!って威嚇。キップルは何度も引っ掻かかれ、鼻から血が出てしまったことも。そのたびに私がクロを怒っていたんです。
それなのにキップルは相変わらずしっぽを振ってて。その様子を見て、そんなに心配しなくてもいいのかなと思ったんです。しばらくしたらクロも慣れてくれて、キップルを引っ掻かなくなったし、2匹もなんとなく調整できるようになりました。
2匹目の子猫はいつのまにか7キロに。
―犬と野良猫も時間が経つと仲良くなるんですね。その後にやってきた2匹目の猫、小鉄はどんなきっかけで飼うことになったんですか?
前から私は「子猫を飼ってみたいなあ」と思っていたんです。ただ、夫はそう思っていないようだったので、話す機会もなくて。そんなある日、夫の知り合いの家に子猫が現れるようになって。それを聞いた夫が「猫? 猫!? 飼うの〜?」なんて言って、意外とその気になっちゃったんです。私は内心やったー!! と(笑)。
―トントン拍子に子猫を飼うことが決まっていくのですね。
いやそれが、実際はその一件のあとなんです。その子猫は、私たちが里親に立候補しようか迷っているうちに飼い主が決まっちゃったので。小鉄が来たのはそのあと、夫の”子猫飼いたい熱”が冷めないうちに、私が再び里親募集サイトで子猫を探したからなんです。お気に入りの子を見つけては、夫に見せながら相談していましたね。
―桑原さんが作戦に出たわけですね。子猫と限定していた理由は何かあるのですか?
キップルもクロも何となく夫に懐いていなくて、子猫ならと思ったので。あと2匹ともメスだから、オスが良かったんです。うちがたまたまなのか、メスってオスに比べてマイペースで気まぐれ。キップルに関しては夫のことを同等だと思っている節もあります(笑)。
それもこれも、夫がキップルのことを可愛いがりすぎていることが原因なんですけどね。キップルのことが気になって気になって、自分が触りたいときにいつでも触るものだから嫌がられて、逃げられちゃったりしていたんです。クロに関しては全然触れません。だから次に猫を飼うなら、子猫でオスがいいんじゃないかって。
―小鉄の子猫のときの写真が、桑原さんの書籍「パンといっぴき2」の中にありました。小さくて毛もモサモサしていましたね。
あの写真は生後1ヶ月半のときです。800グラムでした。
―こんなに大きくなるとは……。
本当に! 小鉄は今7キロですよ。離乳するまで母乳を飲んでいたから栄養状態が良かったんでしょうね。犬のキップルは10キロです。今日は姿を現さないクロも大きいって言われます。
3匹のボスは犬のキップル!?
―3匹はどんな性格ですか?
キップルとクロはマイペースです。クロを飼うまで、キップルのことを「猫っぽい犬だな」って思っていたんです。すごくマイペースで、独立心も強く、留守番も平気ですし。
でもクロが来てみたら、キップルよりずっと猫っぽかった(笑)。クロは猫を飼ったことのない人がイメージするような、典型的な猫の性格です。気まぐれで甘えたいときだけ来るような。3匹目の小鉄は人見知りをしませんね。そして念願のオスだけど、意外と甘えん坊じゃありませんでした。
―3匹が一緒になって寝たり遊んだりしますか?
近くにいることはありますが、一緒に寝たりは全然しません。私が思うに3匹の関係性は一番若い小鉄はキップルのことをボスだと思っているみたいで、ちょっと媚びますね。すりすりーって。クロのことは同等、キップルのことは先輩!ってところでしょうか。クロはいまだにキップルのことを怒ることがあるので、キップルは小鉄と仲が良くて、追いかけっこをしたいときは、小鉄をけしかけて遊んでいます。
―緊張しているせいか、今日のキップルは追いかけっこをするタイプに見えませんが…….。
けっこう賑やかですよ。あと今はしないけど、小鉄は家の中の柱に登っていたので、柱はボロボロ。すごく上の方まで傷があるんです。
―それぞれの苦手なことはありますか?
キップルはいろいろあって、雷とか雨、お風呂……。基本的に怖がりで洗われるのも病院の診察の時も震えています。小鉄は大きい音と、あと撫でられるのがあまり得意じゃないんです。膝には乗ってくるのに。クロは人間が苦手ですね。
―クロは警戒心が強いんですね。逆に3匹が好きな物を教えてください。
クロは猫草が大好きで見せるだけでニャーニャー鳴いて欲しがります。ビックリするくらい食べるんですよ。キップルはおやつが好き。おやつは小鉄も欲しがるので、猫も食べられる無添加のささみを干したものなど、シンプルにしています。
―食べることが好きなんですね。ちなみにパンは……?
あ! パンも好きです(笑)。本当に毎日寄ってきます。勝手に。
―桑原さんのツイートのパンとキップル(たまに小鉄も登場する)の写真は、パンの匂いに吸い寄せられて来ていたのですね。ほかにも好きなことはありますか?
みんなよく寝てますね。いつも心地のいいところを求めて、冬は2階、気温が高くなってくると1階の涼しい所で。
―お散歩が好きな犬が多いのですが、キップルはどうですか?
うーん……。好きだけど、1日3回行くからありがたみがないのかな。雨の日も台風の日も毎日欠かさず行くんです。
―台風の日も行くんですか?
キップルはどうしても外じゃないと、おしっこをしてくれなくて。私が傘をさしてキップルを抱きかかえて、ちょっと離れたところへ連れて行き、ささっと。濡れるのは嫌がるので、小降りになるのを待ってレインコートを着せています。でも帽子を被せると一歩も動かなくなっちゃう(笑)。
―お散歩中も意思表示がハッキリしていました。
頑固なんです。自分のタイミングや行きたい方向があるらしく。それなのにキップルは好きな人に会っても、犬に会ってもしっぽを振らない。感情表現がいまいち複雑な子のようですね。
いるだけで楽しい。1日3回のお散歩も平気です。
―3匹の名前の由来についてお聞きしたいのですが、キップルって珍しい名前ですね。
夫が付けたんですが、ミュージシャンであり、デザイナーでもある立花ハジメさんのアルバムタイトルに「テッキー君とキップルちゃん」というものがあって。以前うちにいたオカメインコがテッキーだったので、次に来た犬ってことでキップルに。もっと簡単な名前にすれば良かったなあ。
―お散歩中、飼い主さん同士が、お互いの犬の名前を聞いたりしますよね。
聞き間違えも多いですよ。リップルとか、ピップルとか。さらに名前の由来を聞かれた時もちょっと変な空気が流れますね。
―打って変わってクロ。やっぱり黒猫だからですか?
はい、適当に付けて結局そのままです。もともと飼い主を探すつもりで保護したので。
私が以前飼っていた黒柴も、小1のときに少し飼っていたパンダうさぎも(白黒模様のうさぎ)、庭に遊びにきていた別の猫もみんなクロって呼んでました。単純にクロってつけることが多かったで同様に。唯一私が名前を付けました。―1番若手の小鉄は和風な名前ですね。
漫画「じゃりン子チエ」に登場する猫の名前からです。漫画の小鉄も模様がハチワレで、額の三日月状の傷がトレードマークっていうケンカがすっごく強い猫。うちの小鉄はケンカはしませんが、こんなに大きく立派になりました(笑)。
―名前や性格も三者三様ですね。
そうですね。いるだけで楽しいです。子供の頃から動物に囲まれて暮らしたかったので、それが叶って安心しています。それまではずっと落ち着かなかったんです。3匹も飼っていて大変だと思う方もいますが、暮らしているだけで幸せ。寝ている姿を見るのも好きだし、毎日3回のお散歩も平気です。
―桑原さんの夢見た暮らしが実現しているのですね。では逆に何か困っていることなどありますか?
強いて言えばキップルが人懐っこくなくて、他所に預けられないところですかね。家以外だと、寝ないし食べなくなっちゃう。そのことがわかっているので心配で、泊まれて一泊。8年間一度も長期で預けたことはありません。もともと夫婦共に旅行好きではないので、特別困ることはないですね。
雑種の魅力を伝えたくてできた「パンといっぴき」。
―桑原さんのツイートから始まった「パンといっぴき」。ツイッターも人気で書籍にもなっています。あのツイッターを始めたきっかけは何だったのでしょうか。
保護犬の存在や雑種の魅力を伝えられることをしようと思ったのがきっかけです。捨てられてしまう犬がいたり、里親募集でも雑種が残ってしまうことに対して、どうにかできないかなとずっと考えていました。それで、アカウントはつくっていたけれど、何もツイートしていなかったツイッターで発信してみようと思ったんです。
―キップルとパンの写真をツイートするようになったのはいつからですか?
4年前です。最初にツイートした1枚目に、ちょっと反響があって。喜んでもらえるのかな? と。どうせならみんなが楽しいほうがいいし、私もこのくらいならできるかなって。
―写真に癒されている人も多いと思います。
そうだと嬉しいですね。写真を撮ることも、動物も、食べることも、私が子供の頃から好きだったことなので続けられています。
―雑種の魅力はどういうところに感じますか?
一匹いっぴきが違うところ。柴犬や日本犬も好きなんですが、雑種って自然な犬の形というか、なりたくてなったカタチをしているなと思うんです。キップルも全然病気をしていないところを見ると、身体も丈夫なようですし。猫たちもみんな雑種です。
―子供のころに夢見た”動物と一緒に暮らす”こと。実際に犬と猫との暮らしはいかがですか?
楽しいです。ついつい犬や猫たちに目が行ってしまいます。3匹いるとそれぞれの関係性ができているので、それを見るのものまたいい。キップルだけだったときは、もうキップルに気持ちがいきすぎて、ああこんなに愛しすぎて大丈夫なのか、こんなに好きすぎてやばいかもって(笑)。
それで犬をもう一匹飼おうかと思った時期もあるんですが、家や自分たちの環境を考えて猫にしたんです。実際猫2匹が来てみて、うちには良かったなあって。愛情分散というわけではないんですが、3匹いるのが本当にちょうどいいんです。
―愛情深く、でも手を焼きすぎない、人も犬も猫もそれぞれが心地いい暮らしをしているように感じました。今日はありがとうございました。
DOG'S AND CAT'S PROFILE
キップル(雑種犬 雌 推定2007年生まれ)
クロ(黒猫 雌 推定2010年生まれ)
小鉄(白黒の猫 雄 推定2013年生まれ)
OWNER'S PROFILE
桑原奈津子(くわはらなつこ)さん/料理研究家
カフェのキッチンとベーカリー、製粉会社の開発室を経て独立。雑誌や書籍へのレシピ提供を中心に活動中。
著書に「しっとりとふかふか 生地がおいしいパンケーキ」(家の光協会)、「かんたん手作りグラノーラとミューズリー」(主婦の友社)等のレシピ本の他、Twitterにアップしている朝食と犬の写真をまとめた「パンといっぴき」「パンといっぴき2」(パイインターナショナル)がある。 Twitter:https://twitter.com/kwhr725
パンといっぴき
定価:¥1,296
パンといっぴき 2
定価:¥1,296
Interview, Edit: Tomoko Komiyama / Photo: Jun Takahashi / Translation: Chiyoko Kimura
Culinary specialist Natsuko with Kipple, Kuro and Kotetsu
On a day with a clear blue sky after the typhoon, a culinary specialist, Ms.Kuwahara welcomed us with a smile. To spread the word there are so many abandoned dogs and cats in shelters around Japan, she initially started to share on Twitter. This Twitter gained a reputation and turned into a publication called “Pan To Ippiki (Bread and one)” .
She lives with her husband and three other animals, a white dog Kipple, a black cat Kuro and a bicolor cat Kotetsu. When we visited her to have an interview, she kindly shared her life with animals in a gentle voice.
Sad… but stray dogs are still unpopular
― You have 1 dog and 2 cats. Which one of them did you first have?
I had Kipple, a dog first about 9 years ago. I was just about to move into my current house where I can have dogs and looked for a dog through the website called “ITSUDEMO SATOOYA BOSHUCHU (always looking for a family)”
― Is this the website to find forever families for rescued dogs and cats?
Yes. This website is for individuals and groups to find families for dogs and cats that. Kipple is originally from Okinawa as one of the groups in Okinawa uploaded her information on Kanto-area page on the website.
― Did you have any preferences or conditions when you were looking for a dog?
My husband and I don’t have a car so the size of a dog was an issue. It had to be small enough to carry. The other condition was to have one of stray dogs.
― Why did you prefer a stray dog?
Well, I didn’t have a big preference for what I wanted. I had heard that mongrel/mature dogs are unpopular. I had an idea in my mind that I would like to take one less popular. I ended up taking 3 and half months old Kipple though.
― What made you choose Kipple?
She had a special atmosphere that attracted me. She was only 3 and half months old but already looked different to me like an alien somehow. Maybe she is not typical pretty except to me.
― Have you had a dog before?
Yes. I always wanted to have a dog since I was little. I loved dogs and was longing for a life with a dog. Unfortunately my family moved a lot due to my father’s work. I could finally have a dog when I got in a junior high school.
― So Kipple is your second dog. What kind of dog did you have before?
I had a black Shiba. My mother was like “Why don’t you take one from a shelter?” There were not many dogs and cats in shelters unlike today. I was still immature and wanted to have a dog as soon as possible. I took in a dog from a Shiba dog breeder that I could have the fastest. However, my mother’s words have always stayed in me.
Stray cat visitor to the garden
― That’s why you looked for a dog from the website this time. You took Kuro after that?
Kuro was initially a stray cat and started showing off at our garden one day. I was kind of caring about her but we had a cockatiel and Kipple with us. Having a bird and a cat at one place can be difficult so I was giving Kuro some treats whenever she came to visit but keeping some spaces between us.
― I see. I didn’t know Kuro was a stray cat.
I see many stray cats around this neighborhood. Unfortunately, some cats die on a street and I knew it’s sometimes difficult even for stray cats to live outside. So, I rescued her before winter came.
― Did you try look for her owner?
Well, it took more than 4 months for Kuro to get used to me. She was very cautious and wasn’t used to be around people. That situation actually made me give up on looking for her owner. That was 5 years ago, 2010. The vet advised me that she was approximately 10 months old when I rescued her.
― Was she okay with your cockatiel?
After a while, my cockatiel passed away because of old age. Since then, Kuro started wandering room to room.
― How was Kipple when you took Kuro in?
She was very friendly to Kuro. She always liked cats as much as she wants to play with them on streets. At the beginning, she came closer to Kuro to play with but Kuro wan’t ready. She was threatening and hissing. Kipple repeatedly got scratched enough to bleed from the nose. Every time Kuro did that, I had to tell her not to.
Despite Kuro’s offensive behavior, Kipple was still waving her tail. That actually made me feel that I was worrying too much. After a while, Kuro stopped scratching Kipple and gradually got used to each other’s presence.
― Even stray cat and a dog can get along well after a while. You have one more cat, Kotetsu. How did you meet him?
I always wanted to have a kitten but my husband didn’t. One day, one kitten started to appear at his friend’s place. To grab a chance, I told him I want to have it. He was like “ Cat? Cat!? Really? ” and gradually but surprisingly he was changing his mind. I was screaming in my heart like “ YEAAAY!! ” (laughs)
― You met these three without a hitch
Well, there is a story. We were deciding about this kitten. Meanwhile, somebody else took him. I hurried before he changed his mind and looked for some rescued kittens on the website and gave him some choices. Kotetsu came to our place after that.
― It was your strategy. Did you have a reason why you chose a kitten?
Somehow Kipple and Kuro don’t get tamed with my husband so much. I thought it can be because they are female and have their own pace so I thought a male kitten can make a difference. My husband loves Kipple so much and always tries to touch her even when she doesn’t want him to. That’s maybe why she thinks my husband is equal to her. As for Kuro, they are totally independent. Now you know why we chose a male kitten.
― I saw Kotetsu in your second publication ”Pan to Ippiki 2”. He looked very small and fluffy.
He was only a year and half and had only 800g at the time.
― It’s amazing he grew this big…
I KNOW!!! He weighs 7kg now. He was nursed until weaning. He must have good nutrition. Kipple weighs 10kg and people say Kuro is big enough, too.
Kipple is the boss in these three?!
― How would you describe their characteristics?
Kipple and Kuro have their own pace. Before Kuro came, I thought Kipple is more like a cat than a dog. She is independent, doesn’t mind waiting home alone and has her own pace. However, Kuro is such a cat and I realize how different dogs and cats are. Typical image for cats exactly suits for Kuro, whimsy and fawns on only when she wants. Kotetsu isn’t shy at all. He is the male cat we are longing for but he is not a type of cat that fawns on us all the time.
― Do these three play or sleep together?
Well, I see them sitting close by but never sleep together. From my point of view, Kipple is the boss for the youngest Kotetsu.He knows how to treat Kipple. On the other hand, Kuro is equal to Kotetsu. Kuro still gets mad with Kipple so Kotetsu and Kipple seem to get along better. They tag and chase each other.
― Kipple doesn’t seem like a dog that does the chasing. Maybe she’s nervous today.
Oh, it gets very rough. Kotetsu doesn’t do it anymore but used to climb up on pillars in the house. You can tell that these pillars are so tattered.
― Do they have anything they don’t like?
Kipple doesn’t like many things like thunder, rain, taking the shower etc. Basically, she’s easily scared and is usually shivering at the shower and the vet, too. Kotetsu doesn’t like loud sounds. Oh, he comes to jump on our knees but he doesn’t like to be touched. Kuro is not good with humans.
― Seems like Kuro is cautious. Do they have anything they like on the contrary?
Kuro loves cat grass. He can’t stop meowing once I show it and can’t stop eating it. Kipple loves treats. So does Kuro. I have simple healthy treats like gluten free dry chicken tender so that both Kipple and Kuro can eat.
― So they love eating. Bread, too?
Ah!! Yes, they like bread, too.( laughs) They come closer to me every day.
― The photos of bread and Kipple(sometimes with Kotetsu) on your Twitter are showing that the good smell of bread leads them there. Anything else they like?
They all sleep very well. Seems like always looking for a comfy place to chill. They go upstairs for the warmer air during the winter and downstairs for cooler air during the summer.
― Most dogs like taking a walk. How about Kipple?
Hmmm…yes…we go for a walk 3 times a day on a sunny day to stormy day so it’s not like she appreciates it.
― On a stormy day, too?
Well, Kipple doen’t pee in the house so I have to take her out every day. She doesn’t like get wet and I usually get her dressed in a rain coat. You know, she freezes when I put a hood on her head. (laughs)
― I could tell even when we were outside together today that she shows what she wants clearly.
She’s stubborn. She has own pace and seems like she knows where she wants to go. However, she never waves her tail whoever she meets. I think she is just difficult.
Being with them is good enough. Three times a day walk is a piece of cake
― Could you tell me why you choose these names for each animal? Kipple is a rare name.
My husband named Kipple. There is a music album called “Tecky and Kipple” from musician/designer Hajime Tachibana. Our old cockatiel was Tecky. Kipple came to our place after Tecky and just named her Kipple as a buddy.
― When you see people on the street when taking a walk with a dog, they often ask your pet’s name. Does it happen to you, too?
Yes. Usually they hear it wrong and think Ripple, Pipple or whatever. Once they hear about why I named her Kipple, there is always a weird moment going through between us.
― As for Kuro, did you name her because she is black?
Yes. I didn’t think too much about it. I used to call anything Kuro. My first Shiba was Kuro. So was my old black/white rabbit. Even a stray cat that used to come to our garden was Kuro, too. I just like naming Kuro. Current Kuro’s name was my idea.
― The youngest cat Kotetsu has such a Japanese retro name.
We got this name from a Japanese comic book “JYARINKO-CHIE”. The main character in the comic CHIE had a cat Kotetsu that can do calculating to cleaning. He is a super cat and can do anything and even has the heroic legends in cat world. This Kotetsu has the same bicolor pattern on his body with my Kotetsu. My Kotetsu doesn’t have the legend but grew up this big.(laughs)
― Each of the three is different not in names but also characteristics.
That’s right. Just being with them makes me happy. I always wanted to have a life with animals. I feel satisfied that being came true. There are people who think it’s hectic to live three animals but not for me. I love being with them to watching them sleep. 3 times a day walk is nothing to me.
― You live in your dream life. Is there anything you have difficulties with?
If I’m forced to say something difficult, it’s a small thing about Kipple. She stops sleeping and eating with someone else. We knew that happens therefore we can’t go for a trip longer than 2 days. It’s a small thing because my husband and I don’t like travelling anyway. We have never had her with someone else for last 8 years.
To appeal stray dogs and cats, she started her Twitter “Pan To Ippiki ”
― ”Pan To Ippiki” has a good reputation not only on Twitter but also in publication. What made you start this Twitter?
I always wanted to share the word that there are so many rescued dogs and cats in shelters. Unfortunately, especially stray dogs and cats that have mixed breed are usually left behind. You know those stray dogs and cats are still amazing to have.
I started using the Twitter account which I hadn’t used and started sharing on Twitter.
― When did you start uploading the photos of bread and Kipple on Twitter?
It was 4 years ago. Just tried to tweet with just one photo and got some responds. I felt like ”If people like it, why not? It’s not big things to do” so I started uploading photos to entertain followers.
― I’m sure there are many people healed by looking at those photos.
I’m glad if that’s so. I always liked animals, taking photos and eating since I was little. That’s why I think I can do this.
― What are good things about stray dogs and cats?
There is nothing the same from one to another. Of course, I love Japanese dogs like Shiba but for me stray dogs and cats are very natural. They shape or color that way because they wanted to be. Also, they are physically strong, too. Kipple has never been sick before.
― You have been dreaming of this life with animals since your were child. How do you like it so far?
I love it!! I can’t take my eyes off of them. The relationship between the three is just interesting to watch. When I had only Kipple, my love towards her was so much and I even questioned to myself is this love too much? I can’t love her enough as my love is so big. (laughs) Having the three keeps me balanced, too.
― You have deep love to them but it’s not like that you spoil them. From what I saw today, it looked like that you and the three animals comfortably live together. Thank you so much for your time.
DOG'S AND CAT'S PROFILE
Kipple (Dog/Female/Approxiamtely born in 2007)
Kuro (Cat/Female/Approximately bon in 2010)
Kotetsu (Black and White cat/Male/Approximately born in 2013)
OWNER'S PROFILE
Natsuko Kuwahara is a culinary specialist. Throgh her experiences of making sweets and breads in a café restaurants and working in a flour milling company, she started own business mainly providing recipes for many different publications. She also published a several recipe books, “しっとりとふかふか 生地がおいしいパンケーキ”, “かんたん手作りグラノーラとミューズリー” etc. As you can see in the interview, her publications based on her Twitter “パンといっぴき” and “パンといっぴき 2” has been gaining good reputations.
Twitter:https://twitter.com/kwhr725
Bread and a Dog
¥1,763