Immersive Museum TOKYO:浮世絵と印象派たちのオマージュ。
昨年から、没入型アート体験が東京を席巻しています。日本橋のポスト印象派展、天王洲のゴッホ展、そして日本橋のモネアライブと、革新的な美術体験が続々と誕生。現在は、新宿で「Immersive Museum TOKYO:印象派と浮世絵」展が開催されています。高島屋新宿店のすぐ近く、ベルサール新宿南口という新施設にて。
先日訪れた『ポスト印象派』展では、通常静止画の絵画が、筆の動きと共に生き生きと動き出す様子に魅了されました。画家の一筆一筆を追ううちに、そこに刻まれた時間の流れを感じ取り、まるで画家の感性と同調するような深い感動を覚えました。これまで美術館やヨーロッパの現地で目にしてきた印象派の作品たちが、新たな形で蘇ってくるような体験でした。まさに「没入」という言葉がぴったりの、忘れがたい思い出となりました。
今回のイベントも、Immersive Museum主催です。普段からARTTEEのデザインを手がけている私は、この機会にインスピレーションを得ようと、電車の中でゴッホのユリをモチーフにしたロングTシャツのデザインをスマホで描きはじめました。展示会場でも、没入感あふれる空間に身を置きながら、デザインのアイデアを練り続けました。十分な時間があったので、上映を2回楽しみつつ、創造性を刺激される贅沢な時間を過ごすことができました。
「浮世絵と印象派」の関係性の深さは、ジヴェルニーのモネの庭園を訪れた際に、彼が浮世絵をコレクションしていたという事実を知って初めて実感しました。
18世紀のヨーロッパの画家たちにとって、日本の絵画は革命的でした。その色使い、構図、そしてモチーフは、西洋の芸術家たちに新たな表現の可能性を示しました。彼らはこれらの技法を自身の作品に取り入れ、時にはさりげなく、時には大胆に浮世絵へのオマージュを表現しました。
今回の展示では、このような影響を受けた作品にスポットライトが当てられています。浮世絵と印象派の絵画が驚くほど調和し、重なり合う様子は、改めてその深い関係性を実感させるものでした。
私自身、ゴーガンの作品に相撲の取り組みの絵が描かれていることや、モネが芸者を題材にした絵を描いていることは知っていました。しかし、今回の展示を通じて、これほど多くのオマージュが存在することを知り、日本人として誇らしい気持ちになりました。
ここちら、アメリカの印象派メアリー・カサットの作品です。これは気づかなかった!
このモネのエトルタの崖が、浮世絵オマージュだったとは!
最近、モネの庭園に架かる橋について興味深い発見がありました。『Emily in Paris』へのオマージュとして『睡蓮』のスウェットをデザインするため、睡蓮について何百枚も絵を調べていた際、この橋が「日本橋」と呼ばれていることを知りました。それから数日後の今日、この映像を見て、モネの橋の完璧なオマージュであることに気づき、驚きと感動を覚えたのです。これは単なる模倣ではなく、異なる文化の美学が交わり、新たな表現を生み出す創造的なプロセスです。そして、私のART TEEもそうなのです。(笑)ゴッホTEEができました。
◎Immersive Museum TOKYO:浮世絵と印象派 短い動画にまとめました。
Immersive Museum TOKYO: An Homage to Ukiyo-e and the Impressionists.
Since last year, immersive art experiences have been taking over Tokyo. From the Post-Impressionism exhibition in Nihonbashi, to the Van Gogh exhibition in Tennozu, and Monet Alive in Nihonbashi, innovative art experiences are popping up one after another. Currently, the "Immersive Museum TOKYO: Impressionists and Ukiyo-e" exhibition is being held in Shinjuku, near Takashimaya Shinjuku store, at the newly opened Bellesalle Shinjuku South.
I recently visited the 'Post-Impressionism' exhibition and was captivated by the way normally static paintings came to life with brushstrokes in motion. As I followed each brushstroke, I could feel the passage of time embedded in the artwork, experiencing a deep sense of connection as if I were in sync with the artist's sensibilities. It was an experience where Impressionist works I had seen in museums and across Europe were reborn in a new form. Truly, the term "immersive" perfectly describes the unforgettable experience.
This event is also hosted by Immersive Museum. As someone who regularly designs for ART TEE, I saw this as an opportunity to draw inspiration, so I began sketching a design for a long-sleeve T-shirt featuring Van Gogh's irises on my smartphone while on the train. Even at the exhibition venue, I continued to develop design ideas, immersed in the captivating atmosphere. With plenty of time, I enjoyed the screenings twice, spending a luxurious time that stimulated my creativity.
The deep connection between Ukiyo-e and the Impressionists was something I first realized when I visited Monet's garden in Giverny and learned that he collected Ukiyo-e prints. For European artists of the 18th century, Japanese paintings were revolutionary. Their use of color, composition, and motifs opened new avenues of expression for Western artists. These artists incorporated these techniques into their own works, sometimes subtly, sometimes boldly, paying homage to Ukiyo-e.
The current exhibition spotlights works influenced in this way. The remarkable harmony and overlap of Ukiyo-e and Impressionist paintings truly emphasize the depth of their relationship.
Personally, I was aware that Gauguin had paintings featuring sumo wrestling scenes and that Monet painted a piece featuring a geisha. However, through this exhibition, I learned that there are many more homages, which made me feel proud as a Japanese person.
Here is a work by Mary Cassatt, an American Impressionist. I hadn’t noticed this before!
And this cliff at Étretat by Monet—what a Ukiyo-e homage!
Recently, I made an interesting discovery about the bridge in Monet's garden. While researching hundreds of paintings of water lilies to design a sweatshirt as an homage to 'Emily in Paris,' I learned that this bridge is called 'Nihonbashi.' A few days later, seeing this imagery today, I realized it was a perfect homage to Monet's bridge, and I was filled with surprise and emotion. This is not mere imitation but a creative process where the aesthetics of different cultures intersect to create new expressions. And that's exactly what my ART TEE is all about. (laughs) The Van Gogh TEE is completed.