『ジョーカー フォリ・ア・ドゥ』鑑賞。
ホアキン・フェニックスとレディー・ガガ主演の『ジョーカー フォリ・ア・ドゥ』を映画館で観ました。2019年の『ジョーカー』は、悪い意味で社会に強い反響を呼びましたが、続編はどうなるのか。いや、続編を作ってよかったのか?! 続編の存在に驚きました。
予備知識ゼロで映画館へ。物語は一見わかりやすかったものの、後から洞察が深すぎる解説動画を3時間分くらい観ると「そういうことだったのか!」と驚かされ、自分が見た作品とは違う内容にも思えるほどでした(笑)。バイオレンスなシーンも多めにありましたが、ミュージカル仕立てが少し緩和してくれて、助かりました。それに、ジョーカーも恋をするのか?!ということが一番の驚きでもありました。
※おおまかなあらすじも知りたくない方は読まないでください。
物語は前作のその後から始まります。アーサーは刑務所に収監され、模範的に過ごしていました。ある日、音楽セラピーを受ける機会を得ます。そこで彼が出会うのが、熱烈なファンであり彼に深い共感を寄せる女性「リー」(レディー・ガガ演)。自分を理解し、愛してくれる相手を見つけたことで、アーサーの心は次第に満たされていきます。
しかし、アーサーの裁判が進む中、弁護側は彼の幼少期の虐待が原因で解離性同一性障害を抱えていると主張し、それが犯罪の原因であるとして無罪を求めます。ある証人が「アーサーは私にだけは優しかった。彼には元の自分に戻ってほしい」と証言します。その瞬間、アーサーは「ジョーカー」というキャラクターを演じていたことに気づき、自分がアーサーであることを受け入れます。しかしその結果、有罪判決が下されます。そして、その瞬間、リーは彼のもとを去っていくのです。アーサーが愛されていたのは「ジョーカー」としての彼であって、本当の自分ではなかったのです。
有罪が確定し絶望的な状況の中、何者かによって裁判所が爆破され、アーサーは運よく生きていて、自由の身となります。彼はかつて「ジョーカー」として一躍有名になったあの階段へ向かいますが、そこにはリーが。しかし、もう「ジョーカー」ではない彼に対して、リーは以前のような愛情を持っていません。そこにパトカーがやってきて再び逮捕され、牢獄に戻ったアーサーは、リーへの想いを抱えたまま、もはやジョーカーではないですから、誰からも注目されず孤独に戻るのです。
この映画はミュージカル仕立てで進行し、シーンの切り替えは少ないものの、音楽が救いのように感じられる瞬間もありました。いくつかの「?」と思うシーンもありましたが、解説動画を見ると「すべてがアーサーの妄想だったのではないか」という説に納得しました。今作は、アーサーの妄想の旅であり、監督が「ジョーカーという存在は実在せず、これはアーサーの物語だ」と伝えようとした意図を感じさせます。
映画の余韻に浸りつつ、エンターテインメントの世界ではしばしば「本当の自分ではない別の自分が愛される」ことがあり、それはどこか虚しいものだと感じました。けれども、アーサーにとってはただ「自分自身を愛されたい」と願っていただけだと思うと、胸が締めつけられるような切なさが残りました。「この世界は、ただの舞台」という映画のキャッチコピーが染みてきます。
“Joker: Folie à Deux” Viewing Review
2024.10.29, 20:53
I watched Joker: Folie à Deux, starring Joaquin Phoenix and Lady Gaga, at the theater. The 2019 Joker stirred intense, controversial reactions in society; now, I wondered how this sequel would play out. Or even, was it right to create a sequel in the first place? The fact it existed at all was a surprise.
Without any background knowledge, I went in to watch. While the story seemed straightforward at first, after watching nearly three hours of in-depth analysis videos, I found myself exclaiming, “Oh, so that’s what it meant!” To the extent that it almost felt like a completely different movie from what I’d just seen, in the best way (laughs). There were quite a few violent scenes, but the musical elements softened it somewhat, which I appreciated. And to think that Joker himself might actually fall in love—now that was the biggest surprise!
Note: Spoiler Alert
The story begins where the last film left off. Arthur is now confined in solitary, leading an orderly life. One day, he’s given the opportunity to undergo music therapy, where he meets a woman named Lee (played by Lady Gaga), an ardent fan who deeply empathizes with him. Having found someone who understands and loves him, Arthur’s heart gradually feels more fulfilled.
However, as Arthur’s trial proceeds, his defense team argues that he developed dissociative identity disorder due to childhood abuse, seeking to claim innocence on these grounds. A witness states, “Arthur was always kind to me. I wish he could go back to being himself.” At that moment, Arthur realizes he’s been “playing” the character of Joker and embraces his identity as Arthur. As a result, he’s convicted. Right then, Lee leaves him, revealing that her love was for the persona of Joker, not the real Arthur.
With the verdict finalized and in a hopeless state, the courthouse is suddenly bombed by an unknown party, allowing Arthur to escape unscathed and regain his freedom. He heads to the iconic staircase where he once made his name as “Joker,” only to find Lee there. But now that he’s no longer the Joker, Lee no longer holds the same affection for him. A police car arrives, and Arthur is once again taken into custody. Back in his cell, he returns to isolation, bearing feelings for Lee but no longer as Joker, rendering him invisible to the world.
The film progresses with a musical rhythm, and while there aren’t many scene changes, there are moments where the music felt like a form of salvation. Some scenes left me with a “?” feeling, but after watching the explanation videos, I was convinced by the theory that “everything might have been Arthur’s delusion.” This film is essentially a journey through Arthur’s fantasy, with the director seemingly conveying that “Joker as a persona doesn’t actually exist; this is Arthur’s story.”